Tizenheten kezdtük, egyetlen céllal: hogy az írás szenvedélyén átszűrve, színekre bontsuk a világot. Mára kinőttük a számot, de a prím oszthatatlanságában a mai napig osztozunk.

áthallás


StrippedScience
(Poór Viktor Soma képregényblogja)

design napi1

2011.04.06. 17:17 tizenhét

 

"Szép az, ami érdek nélkül tetszik..."

-Kant-

Design: Az angol design szó gyökere a latin designo, illetve az olasz disegno. Alapjelentése: szándék, terv, de jelenti magát a tervezési tevékenységet, valamint annak eredményét is.

Az ipari termeléssel összefüggő formaalkotó tevékenység megnevezésére az „industrial design” szókapcsolatban a XX. század elejétől terjedt el, kezdetben angol nyelvterületen, majd a második világháború után világszerte. A design szó idővel polgárjogot nyert számos, az ipari formatervezéssel rokon szakma és tevékenység megnevezésére is (engineering design, graphic design, fashion design stb.); az utóbbi években pedig egyre általánosabbá vált önálló, megkülönböztető jelzők nélküli használata mindezekre a tevékenységekre. Mióta széles körben elterjedt a szó használata, megjelent néhány sajátos jelentésárnyalata is: a közbeszédben a „dizájn” és „dizájnos” egyrészt a célszerű, puritán, elegáns formálás, másrészt gyakran az extravagancia és luxus szinonimájaként jelenik meg. Önmagában nincs minősítő, sem pozitív, sem negatív tartalma.

Frank Dudas kanadai designer szerint: „Minden, ami nem véletlenszerűen jön létre, az tervezés eredménye.”

Thomas Maldonado designer és teoretikus így fogalmazta meg a design lényegét:

„Az ipari formatervezés alkotó tevékenység, melynek célja az ipar által gyártott tárgyak alaki tulajdonságainak meghatározása. Ezek az alaki tulajdonságok nemcsak külső jellegzetességek, hanem azok az alapvető szerkezeti és funkcionális viszonyok, amelyek összefüggő egységgé alakítanak egy rendszert, mind a készítő, mind a felhasználó szempontjából.”

Az 1990-ben közzétett, közel száz, világszerte ismert designer által jegyzett Müncheni Design Charta szerint pedig:

„Az európai formatervezés lényegében nem más, mint a kultúra technológiai és emberközpontú szempontjainak egyensúlya. A design célja mindig is az volt, hogy földünket humánussá és lakhatóvá tegye, ugyanakkor mesterséges környezetünkön belül hozzájáruljon az élet minőségének javulásához.”


Mai fogalmaink szerint és a nemzetközi gyakorlatban a design a szakmák széles spektrumát felölelő tevékenység, amely három nagy területen érhető tetten:

- a tárgytervezésben (különféle használati tárgyak, ipari termékek formálása, az öltözködési és lakberendezési cikkektől a munkában, a közlekedéshez, vagy a kulturális- és sporttevékenységekhez használatos eszközökig),

- a téralkotás területén (az épített környezet és belső tereinek alakítása),

- a vizuális kommunikáció világában (a tervezőgrafika különféle műfajai: a nyomtatott sajtótermékek, reklámanyagok, emblémák, piktogramok, komplex arculati rendszerek, a csomagolási grafika vagy az internetes megjelenés tervezése).

Legyen szép design áprilisünk a napi1-gyel!

- eszter -

 

ui.: A képeken látható üveg tárgyak David Patchen fantáziáját dícsérik.

A bejegyzés trackback címe:

https://tizenhetmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr562801310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása